Gå til primært indhold
Main content begins here
12. november 2021 Af Lars Jensen i Dagtilbud · Debat · Familiepolitik · Sundhed

👀 Mere fokus på børn og unge med et §17 stk. 4-udvalg

Hej, jeg hedder Lars Jensen og stiller op til det kommende kommunalvalg for Venstre

Min primær mærkesag er børn og unges trivsel, sundhed og uddannelse. I den forbindelse har der de sidste dages tid, været en del indslag både på DR og TV2 omkring en stor gruppe af unge mennesker uden job og uddannelse samt at vores folkeskole er presset på rigtig mange parameter. Rigtige mange ting peger simpelthen i den forkerte retning.

➡️ Tusindvis af unge står uden arbejde og uddannelse – kommuner ser magtesløse til (DR)
➡️ TV 2 satte et kamera op i en 6. klasse – ekspert rystet over resultatet (TV2)

Fokus på vores børn og unge nu👀

Derfor bør Horsens Kommune nedsætte et §17 stk. 4-udvalg der er et midlertidigt politisk udvalg, kun med fokus på børn og unge. Vi skal have styr på, at vores børn og unge ikke falder ned mellem forskellige lovgivninger samt overgangen til voksent livet når de unge fylder 18 år. Udvalget er midlertidigt, og det er byrådet der bestemmer hvor lang tid det skal virke. Vi skal gøre det, fordi vi kan se, at tingene bliver ved med at udvikle sig i den forkerte.

Vi har en situation hvor toget er kørt, og for mange desværre står tilbage på perronen 🌹

Vi må ikke spilde muligheden for, at få mange så muligt ”med på toget igen”. Nogle skal have et lille skub for at komme i gang, mens der hos andre skal mere til, og vi har også en gruppe af unge, hvor vi skal starte med mere massiv med hjælp. I Horsens Kommune skal vi turde investere i vores børn og unge, så de får et godt liv, samt uddannelse og et job.💙

Horsens Kommune er ramt hårdt på sårbare 🌹

På rigtig mange områder er Horsens kommune udfordret med sårbare børn og unge. Vi har for mange hjemløse unge, vi har alt for mange sofasurfere, vi ligger i bunden af statistikken for unge der tager en ungdomsuddannelse, ud fra de nyeste statistikker fra VIVE(Det nationale forsknings- og analysecenter for Velfærd) har vi en nettotilgang af unge som ikke er i uddannelse eller har et job, generelt er mange unge udfordret efter Corona epidemien, hvor flere er end normalt lider af angst. Head Space i Horsens er den afdeling i Danmark som at mest lave, hvor masser af børn og unge mennesker kommer og får rådgivning, vejledning og voksen af tale med.

Robusthed er en fælles sag💙

Jeg ser gerne der sættes ind helt nede på vuggestue- og børnehave-niveau, hvis det skal lykkedes at skabe mere robuste børn og voksne:

👉 »Jo flere voksne og bedre uddannede pædagoger og vejledere børn og unge møder, desto bedre vil de være til at møde verden. Det står dog i dyb kontrast til de massive besparelser, der har været på dagsinstitutionsområdet.«
👉 Derudover mener vi i Venstre, at vil skal have klassekvotienten sat ned til maks 24 elever i folkeskolen👍.
👉 Det giver mindre klasser, hvor læreren får mere tid til den enkelte elev.
👉 Det skaber også en større tryghed for børnene, og derved opnår vi også, at de får en bedre læringsproces.💙

Forældre skal tage ansvar👏👏

Samtidig skal vi sikre at forældrene har hovedansvaret for barnets opdragelse. Det sidste her, er faktisk noget som står i FNs børnekonvention som Danmark har skrevet under på.

SÅ HVIS JEG KOMMER I BYRÅDET, vil jeg forslå vi får oprettet et §17 stk. 4 udvalg med fokus op børn og unge, og sætter mig gerne i spidsen for dette udvalg som formand.💙

Fakta

Børn og unges sundhed og trivsel?

Hjemløse i Horsens Kommune

Hvis du synes, at det jeg har sagt lyder fornuftigt, så sæt ❌ ved Lars Jensen, som gerne står i spidsen for, at være den uofficielle borgmester for børn og unge i Horsens Kommune.
#robusthed #bedretrivsel #fokuspåbørn #børniøjenhøjde #KV21

Læs også

29. juni 2025
Af Lars Jensen
i Debat · Familiepolitik · Skole
I Venstre er vi begejstret for fremtidens skolebørn i Lund?
Lund er et lokalområde der i mange år har været i rivende udvikling. Nye boligkvarterer…
23. juni 2025
Af Lars Jensen
i Familiepolitik · Skole
Udbygning af Østbirk Skole sikrer kvalitet i indskolingen og skaber tryghed
Venstre i Horsens er rigtig glade for, at der nu er sat penge af til…
20. juni 2025
Af Lars Jensen
i Dagtilbud · Familiepolitik
Nu investerer vi i kvaliteten af dagtilbud i Søvind
Bor du i Søvind og har børn i dagtilbud? Så ved du også, at vi…
7. juni 2025
Af Lars Jensen
i Ældre · Dagtilbud · Økonomi/budget · Skole
Historisk løft af dagtilbud, skoler og ældreområdet på 305 mio.
NY BUDGET AFTALE FOR 2026-29 160 mio. kr. til folkeskolen, 65 mio. kr. til dagtilbud…
5. juni 2025
Af Lars Jensen
i Familiepolitik · Skole
Venstre vil investere 225 millioner i fremtidens dagtilbud og folkeskole
Venstre har altid taget ansvar for børn og unge i Horsens kommune. Til kommunalvalget i…
5. juni 2025
Af Lars Jensen
i Debat · Erhverv/byudvikling
Grøn omstilling i en usikker tid med handelskrige og rigtige krige – hvordan lykkes vi med at nå vores mål?
I går, tirsdag, deltog jeg i DI Sydøstjyllands årlige Erhvervstræf, som blev afholdt i det…
4. juni 2025
Af Lars Jensen
i Sundhed
Digitalisering der styrker det nære sundhedsvæsen i Horsens Kommune
Det danske sundhedsvæsen står midt i en historisk reform. Med forårsaftalen om sundhedsreformen har vi…
23. maj 2025
Af Lars Jensen
i Psykiatri · Sundhed
💙Venstre styrker psykiatrien i Horsens
Alt for mange oplever i dag, at det er svært at få hjælp i psykiatrien.…