ER DER SAMMENHÆNG MELLEM SKOLERNES EVNE TIL AT LØFTE ELEVERNE FAGLIGT OG DERES TRIVSEL?
CEPOS udgiver hvert år en undersøgelse af folkeskolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau i forhold til det forventede ud fra deres socioøkonomiske baggrund. Skolernes placering fremgår af rapporten ”Undervisningseffekt 2024/2025”, som kan findes via linket herunder.
Men skal vi kun have fokus på det faglige?
Nej – trivsel er mindst lige så vigtig. For hvis et barn ikke trives, bliver det også sværere at lære noget. Derfor har jeg valgt at sammenholde CEPOS’ undervisningseffekt med resultaterne fra Børne- og Undervisningsministeriets nationale trivselsmåling 2024/25. Link til trivselsrapporten finder du også herunder.
Der er en tydelig tendens: De skoler, der klarer sig bedst fagligt i CEPOS-rapporten, klarer sig også godt i trivselsmålingen. Det bør give stof til eftertanke.
FOLKESKOLEN SKAL VÆRE ET STED, HVOR BØRN TRIVES OG LÆRER – DET KRÆVER FLERE VOKSNE I KLASSERNE
For mig er det afgørende, at vi skaber en folkeskole i balance, hvor både elever og de voksne omkring dem trives. Når vi lykkes med det, så løfter vi også det faglige niveau.
Lars Jensen
Ildsjæl for en god folkeskole i balance
E: lmlj@horsens.dk, M: 4017 14192
CEPOS rapport:
https://cepos.dk/artikler/sa-gode-eller-darlige-er-danske-skoler-til-at-lofte-elevernes-faglige-niveau/
Børne- og Undervisningsministeriets rapport:
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Topics/19.aspx
