Et endnu bedre Horsens 2026-29
Der er mange ting som går godt i Horsens Kommune. Der er vækst i virksomhederne, mange nye borgere kommer til, der bygges mange steder, sports- og kulturlivet klarer sig til trods for Corona og det nye uddannelsescampus ved banegården bliver en markant smeltedigel for forsat vækst og udvikling. I Venstre er vi stolte af kommunens generelle udvikling. Alligevel er der ting, som vi mener kan gøres bedre. Derfor ønsker Venstre de næste fire år at sætte yderligere fokus på:
- Styrket velfærd
- Børn, skole og uddannelse
- Byudvikling og grøn omstilling
- Styrket sundhed, genoptræning og sportsfaciliteter
- Bekæmpelse af ensomhed
- Borgerinddragelse
Når det går godt, hvorfor så justere retningen? Fordi vi i Venstre oplever, at borgernes ressourcer og viden ikke bringes i spil i udviklingen af Horsens kommune. Venstre mener, at der er for mange beslutninger som bliver taget uden tilstrækkelig borgerinddragelse. Derfor ønsker vi mere fokus på borgerinddragelse, så borgerne bliver stolte af at være en del af udviklingen i kommunen.
Ud over at styrke velfærden og øge inddragelsen, skal Horsens Kommune være mere bæredygtig. Den grønne omstilling skal bruges til at udvikle det næste, vi skal leve af. I det arbejde skal vi blandt andet inddrage
- Virksomheder
- Borgere
- Organisationer
- Uddannelser
Dette politiske valgprogram er udarbejdet af Venstre i Horsens kommunes kandidater til byrådsvalget i november 2025. Venstres’ kandidater glæder sig til at drøfte visionerne og retningen med alle, så valgprogrammet bliver så stærkt som muligt. Valgprogrammet vil udvikle sig i takt med de input vi modtager, og vil til oktober 2025 fremstå som vores færdige valgoplæg, som vælgerne kan forvente, at vi vil forfølge de næste 4 år.
God læselyst.
Venstres visions forslag for vores kommune
Mange vælger at flytte til vores kommune og til Horsens, hvor byen har en helt unik placering i det østjyske vækstbånd, tæt på E45, omkranset af smuk natur, skove og fjorden. Det skaber et naturligt behov for nye boligområder og her er transformationen af bynære industriområder oplagt. Store dele af Nordhavnen er allerede blevet omdannet fra erhverv til boliger og den fremtidige byplanlægning for Sydhavnen er igangsat.
I den planlægning er det Venstres vision, at boligbyggeriet bliver mere bæredygtigt, spændende og opføres i respekt for klimaforandringerne.
Placeringen hel tæt ved vandet for enden af fjorden, hvor klimaforandringerne med et stigende havniveau og voldsomme regn- og stormflodshændelser er en vedvarende trussel, skal imødekommes. Jordbundsforholdene på Sydhavnen er også ustabile og kræver en voldsom pælefundering og et massivt hævet fundament for at sikrer traditionelle byggerier. Det er hverken bæredygtigt eller garant for en imødekommende og interessant arkitektur.
Derfor er det Venstres vision, at store dele af
Sydhavnen byudvikles på vandet og i kanaler med flydende boliger, kontorer og restauranter. De landfaste arealer, som er i risiko for at blive periodevis oversvømmet er oplagte at bruge til promenader, fællesarealer, stier, grønne områder og andre funktioner.
Fordelene er mange og åbenlyse. Boligerne er sikret mod klimaforandringerne og er langt mere bæredygtige med et lavt klimaaftryk. De arbejder med naturen, ikke imod den. Boligerne vil typisk være mindre enheder i forskellig størrelse, som varierer i det arkitektoniske udtryk og dermed skaber et mere spændende livstilpræget og innovativt byområde, til stor glæde for både beboere, indbyggere i Horsens og turister.
Byudvikling af Sydhavnen på vandet vil samtidig kunne positionerer Horsens, som byen der innovativt og bæredygtigt udvikler byen tæt på vandet i samspil med naturens kræfter og de fremtidige klimamæssige udfordringer på linje med Amsterdam, Busan og Maldiverne.
Mange vælger at flytte til vores kommune og til Horsens, hvor byen har en helt unik placering i det østjyske vækstbånd, tæt på E45, omkranset af smuk natur, skove og fjorden. Det skaber et naturligt behov for nye boligområder og her er transformationen af bynære industriområder oplagt. Store dele af Nordhavnen er allerede blevet omdannet fra erhverv til boliger og den fremtidige byplanlægning for Sydhavnen er igangsat.
I den planlægning er det Venstres vision, at boligbyggeriet bliver mere bæredygtigt, spændende og opføres i respekt for klimaforandringerne.
Placeringen hel tæt ved vandet for enden af fjorden, hvor klimaforandringerne med et stigende havniveau og voldsomme regn- og stormflodshændelser er en vedvarende trussel, skal imødekommes. Jordbundsforholdene på Sydhavnen er også ustabile og kræver en voldsom pælefundering og et massivt hævet fundament for at sikrer traditionelle byggerier. Det er hverken bæredygtigt eller garant for en imødekommende og interessant arkitektur.
Derfor er det Venstres vision, at store dele af
Sydhavnen byudvikles på vandet og i kanaler med flydende boliger, kontorer og restauranter. De landfaste arealer, som er i risiko for at blive periodevis oversvømmet er oplagte at bruge til promenader, fællesarealer, stier, grønne områder og andre funktioner.
Fordelene er mange og åbenlyse. Boligerne er sikret mod klimaforandringerne og er langt mere bæredygtige med et lavt klimaaftryk. De arbejder med naturen, ikke imod den. Boligerne vil typisk være mindre enheder i forskellig størrelse, som varierer i det arkitektoniske udtryk og dermed skaber et mere spændende livstilpræget og innovativt byområde, til stor glæde for både beboere, indbyggere i Horsens og turister.
Byudvikling af Sydhavnen på vandet vil samtidig kunne positionerer Horsens, som byen der innovativt og bæredygtigt udvikler byen tæt på vandet i samspil med naturens kræfter og de fremtidige klimamæssige udfordringer på linje med Amsterdam, Busan og Maldiverne.
Venstre vision og mål er, at det skal være let at finde en parkeringsplads med 2 timers gratis parkering i Horsens midtby. Vi vil speede den vedtagne parkeringsstrategi for Horsens by op og her spiller nye parkeringshuse en vigtig rolle.
Socialdemokratiet har, med et aktuelt læserbrev, udtrykt ønsker i samme retning og det er godt, at vi nu kigger i samme retning for gode parkeringsforhold i midtbyen.
Socialdemokratiets løsning er at drøfte en parkeringsfond med partierne i byrådet. En løsning som allerede er indskrevet i budgettet for 2024 og 25 og drøftet i Plan og Vej udvalget i juni måned 2024;
Forligspartierne ønsker på den baggrund, at Plan- og Vej udvalget, undersøger mulighederne for at oprette en parkeringsfond, som kan forestå etableringen af et kommunalt p-hus i midtbyen som erstatning for de p-pladser, der nedlægges i forbindelse med større anlægsprojekter. Placeringen af et kommende kommunalt p-hus skal være i umiddelbar nærhed til midtbyen og tage udgangspunkt i den vedtagne byrumsplan og udviklingsplanen for Åkvarteret.
Udfordringen er at skaffe indtægter til parkeringsfonden. En af indtægterne kunne være fra beboerlicenser, men her har mange beboer i bymidten fravalgt allerede eksisterende licensordninger og så forsvinder provenuet, når udgifter til administration og drift af p-automater er fratrukket. Samtidig er det nuværende praksis, at der henvises til private p-huse, når der dispenseres fra kravene om tilvejebringelse af p-pladser på egen grund. Så hvor skal indtægterne til parkeringsfonden komme fra? Her kan en parkeringsfond ende med at blive en kommunal syltekrukke.
I den sammenhæng skal man huske Socialdemokratiets tidligere holdning til parkeringshuse og 2 timers gratis parkering i midtbyen. Her med Andreas Boesens egne ord i Horsens Folkeblad september 2022;
For det første har vi valgt at lade private bygge p-huse i byen for at opfylde vores parkeringsstrategi, som handler om mindre overfladeparkering. Og vi må bare se i øjnene, at vi aldrig får flere private til at bygge p-huse. hvis vi giver gratis parkering på de kommunale arealer. Det er simpelthen konkurrenceforvridning. Dertil kommer at vi tror på, det vil give et bedre flow, hvis bilerne holder kortere tid. Det vil trække flere kunder til byen, siger Andreas Boesen, der erkender, at mange butiksejere, som tidligere har været meget begejstrede for den gratis parkering, måske kan have et andet blik på tingene. – Hvis målet er at sikre, at nogen handler i midtbyen, så er det her bedst. Vi tror faktisk på, at det her er mest erhvervsvenligt, siger han.
I Venstre tror vi på, at 2 timers gratis parkering er det bedste for vores detailhandel og vores ambition er et eller to nye parkeringshuse efter en OPP – offentlig privat partnerskabsmodel i midtbyen, så vores detailhandel, arbejdspladser, beboere og turister får de bedste vilkår. Vores vision og mål er ikke en kæmpearena med plads til 17.000 tilskuere, men en levende midtby hvor arealer med overfladeparkering transformeres til grønne byrum og hyggelige gader med åbne butikker.
Hvert år bruger vi 65 millioner kroner på offentlig transport, som primært kører i et fast rutenet efter bestemte tider i Horsens kommune. Det er et meget ufleksibelt system, hvor kapaciteten ikke udnyttes optimalt. F.eks er der flere stoppesteder, hvor der kun er en påstigning i løbet af en hel dag og mange busser kører tomme rundt i Horsens by i ydertimerne. Samtidig oplever alt for mange borgere og studerende i oplandet en meget besværlig adgang til offentlig transport.
Det kan vi gøre langt bedre og det er Venstres vision, at fremtidens offentlige transport skal gøres mere fleksibelt og tilpasses den enkelte brugers behov.
Som behovet er nu, er det kun rentabelt og bæredygtigt, at have faste ruter i Horsens midtby om morgenen og om eftermiddagen.
Derfor vil vi reformere den offentlige transport. Udgangspunktet skal være, at alle borgere i oplandet og i byerne kan bestille en tur med offentlig transport, når det passer dem og til en favorabel pris.
Man har forsøgt at gøre den offentlige transport mere fleksibel i de sidste år. Flexture er en af de nuværende ordninger, som bliver brugt mest, men her er de billige ture til 3 kr./km. fastlåst til 18 bestemte knudepunkter i kommunen. Der findes også Flexbus og Plustur. Men fælles for ordningerne er, at de stadig er besværlige og knopskydninger på et forældet offentligt transportsystem.
Med den teknologiske udvikling og kunstig intelligens kan fremtidens offentlige transport styres og ruteplanlægges effektivt minut for minut og dirigeres rundt efter brugernes behov. Ingen tomme køretøjer og faste ruter, men glade passagerer i byen og på landet, som nemt og hurtigt kan bestille en tur via en app på mobilen eller online.
Venstres valgprogram 2025
Alle børn og unge har ret til et godt liv og en uddannelse, der kan føre til et job og en meningsfuld rolle i samfundet. Fundamentet for udvikling og læring er trivsel. Derfor vil Venstre styrke børnehaverne og folkeskolens fokus på trivsel, så alle børn har et trygt miljø:
- Børnepasning og folkeskole skal være varieret. Forældrene skal have mulighed for at tage stilling til og frit at vælge hvilken form for pasning og skole, der er bedst for deres barn og familie.
- Børn og familier er forskellige. Derfor skal der være et ligeværdigt pasningstilbud til alle, uanset om børn trives bedst i dagpleje, vuggestue, børnehave, eller i private tilbud. Venstre ønsker attraktive og varierede kommunale pasningstilbud gennem engageret og veluddannet personale.
- Forskellige skole og pasningstilbud er en styrke. Vi skal aktivt samarbejde med, samt bruge de frie skoler og institutioner til inspiration for udvikling af de offentlige tilbud.
- Horsens skal være kendt for ”Den forældre involverende” børnepasning og folkeskole.
Slip folkeskolen fri, så lærernes, ledernes og forældrenes ressourcer og engagement kan bringe os til næste niveau.
På baggrund af store investeringer i 10érne har folkeskolen i Horsens kommune løftet eleverne fagligt til landsgennemsnittet. Desværre er bevillingerne siden udhulet. Venstre ønsker at geninvestere i folkeskolen, ved at sætte midler af til at skabe øget trivsel, større praksisnærhed i undervisningen og ikke mindst frigøre lærernes, ledernes og forældrenes ressourcer, så vi sammen kan løfte folkeskolens elever til næste niveau. Dette indebærer bl.a.:
- I Venstre vil vi investere 550 millioner i renovering og udbygning af folkeskolerne i kommunen.
- I Venstre vil vi bruge 550 mio. ekstra på folkeskolerne, så vi kan få sænket elevtallet pr. klasse, og læreren for mere tid til den enkelte elev.
- Folkeskolen skal kunne løfte hvert enkelt barn på sit niveau, så vi får alle med og der er udfordringer til alle. Dette forfølges bl.a. ved at sikre, at der er linjefagslærere, eller tilsvarende højniveau kompetencer i alle fag på alle folkeskoler.
- Venstre vil med fokus på det enkelte barn løfte dem, der har særlige behov som f.eks. børn med diagnoser, mistrivsel og ordblindhed.
- Vi vil understøtte sund livsstil hos børn og unge, med kost og motion, samt forebyggelse imod misbrug og brug af rusmidler.
- Venstre vil styrke talentarbejdet på praktiske-, kreative- og boglige fag, så talent anerkendes. Dette også ved øget undervisning og aktivitet i fritiden.
- Vi vil en folkeskole, der er tilpasset både piger og drenges indlæring. Det faglige stof skal præsenteres praksisnært og gerne i samarbejde med omverden. Samtidig ønsker vi den lange skoledag brudt op med mere tid til kreativitet, leg og motion.
- Vi vil øge samarbejdet med VIA UC yderligere, så lærer- og pædagoguddannelserne bliver endnu mere praksisnære og med øget virksomhedssamarbejde.
- Unge i Horsens skal løfte sig, så vi kommer på niveau med resten af Danmark i evnen til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Venstre ønsker gennem brobygning og fritidsfællesskaber at styrke sammenhængen mellem grundskoler og ungdomsuddannelser.
Er på vej….
Er på vej..
Debat
