Gå til primært indhold
Main content begins here

Mine hjertesager💙

Som lokalpolitiker arbejder jeg for et bæredygtigt og socialt ansvarligt samfund, hvor børn og unge trives, at vi har en god forebyggelse med et sundhedvæsen tæt på borgerne, at vores kommune udvikles med omtanke, vi skal være en erhvervsvenlig kommune og vi tager ansvar for klima og natur.
Børns sundhed og trivsel | Velfungerende og grøn infrastruktur | Grøn omstilling
Børns sundhed og trivsel | Velfungerende og grøn infrastruktur | Grøn omstilling
Børns sundhed og trivsel | Velfungerende og grøn infrastruktur | Grøn omstilling
Børns sundhed og trivsel | Velfungerende og grøn infrastruktur | Grøn omstilling
Dagtilbud, skole og uddannelse

Dagtilbudsområdet:

Vi skal give vores børn og unge de bedste forudsætninger for at få et godt liv.

Derfor skal vi have en målsætning om, at være en af Danmarks bedste dagtilbudsområde med meget høj faglighed og kvalitet til gavn for vores børn og deres forældre. Det skal vi gøre ved at skabe et godt arbejdsmiljø hvor medarbejdere og ledere trives, og derved bliver Horsens et eftertragtet sted af søge hen. Vi skal ligge i toppen af de kommuner med lav sygefravær og høj anciennitet, det skaber tryghed i hverdagen, at børn mødes af kendte ansigter.

Modulopdelt dagtilbud:
Venstre går ind for modulopdelt børnepasningstilbud som vi kender det fra SFO-området. Hvorfor skal man betale for heltidspasning, hvis man som børnefamilie, ønsker at påtage en del af den opgave, som er at passe sit eget barn selv. De nye unge børnefamilier har mere fokus på at have en balance mellem arbejde og familie (Work Life Balance), hvor en pasning af barnet på halvtid giver mening for familien. Det skal vi som kommune tilpasse os til, og ikke omvendt.

  • Ingen voksne skal stå alene med opgaven af passe vuggebørn eller børnehavebørn
  • have fokus på fastholdelse, så vores børn møder kendte ansigter hver dag.
  • Flere uddannede pædagoger, som skal sikre det nødvendige kompetenceniveau til den nye opgave, som venter forude
  • Efteruddannelse af nuværende personale, og gerne med VIA University og Sundhedsskolen som sparrings- og samarbejdspartnere.
  • I tid hvor dagtilbudsområdet som så mange områder mangler arbejdskraft, skal vi kigge indad, og række ud efter vores mange ufaglærte pædagogmedhjælper(vikarer), for at tilbyde dem efteruddannelse.
  • Vi skal have gang i Spire ordningen ligesom på Ældreområdet, hvor vi får unge til at tage et fritidsjob i vores daginstitutioner
  • sikre det frie valg på dagtilbudsområdet med et varieret pasningstilbud.

Skoleområdet:

Folkeskolen er den institution i Danmark, som er vigtigst for, at vi opretholder vores sammenhængskraft i samfundet. Det er i skolen, vores børn bliver formet til at indgå i sociale relationer og lærer at indgå i sunde fællesskaber, hvor forskellighed er en styrke.

Jeg vil være meget opmærksom på, at når “Deltagelses muligheder for alle børn” skal implementeres fra nye år 2026, skal det ske i takt med at vi udvikler organisationen, så vi ikke efterlader vores medarbejdere med opgaven, uden den nødvendige efteruddannelse, og vi har fået tilpasset vores organisation til alt det nye. For os er det vigtigt, at lærer ikke står alene med opgave.

Vi skal styrke folkeskolen ved at:

  • give større frihed til skolerne for at tilpasse deres skole efter lokaleforhold, inden for den rammesætning der er i Deltagelsesmuligheder for alle børn.
  • ingen lærer skal stå alene med opgaven – altid minimum to voksne i klassen.
  • flere faglærte skolelærere, som skal sikre det nødvendige kompetenceniveau til de nye opgaver, der venter forude.
  • være tilpasset både piger og drenges indlæring. Det faglige stof skal præsenteres praksisnært og gerne i samarbejde med omverden.
  • Der skal være mulighed for skoletrætte piger og drenge at komme i juniormesterlærer i udskolingen, hvor man kombinere praktisk læring og faglig undervisning.
  • foretage hurtigere opsporing af elevers begyndende mistrivsel, med en indsats af en taskforce på området, der, hvis det er nødvendigt, kan rykke helt ud i hjemmet.
  • blive bedre til brobygning mellem folkeskolen og vores uddannelsessteder, så flere af vores unge mennesker gennemfører en ungdomsuddannelse.

Uddannelse:

Kommer snart

Børns og unges sundhed/trivsel

I Horsens Kommune har vi en social arv, som hænger ved endnu – uanset om vi bryder os om det eller ej. Den arv skal vi have gjort yderligere op med. Vi skal mere opmærksomme på, hvilke indsatser der kan flytte noget for de unge. Jeg vil gøre mit til, at vi investerer klogt i vores børn og unge. At vi yder dem indsigt og rådgivning, så de mere menneskeligt robuste kan vælge uddannelse – og senere finde sig tilrette med et job. Hvis vi og de unge kan opnå det, får kommunen sin investering tilbage igen – med renter og renters rente.

Børn og unge som begynder at udvise tegn på dårlig trivsel, skal have hurtigere adgagng til hjælp og vejledning, Derfor har regeringen også pålagt alle kommuner, at de skal have et let tilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel. Tilbuddet er til børn og unge mellem 5 og 17 år.

Læs mere om tilbuddet her: Let tilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.

Forebyggelse og det nære sundhedstilbud

Som medlem af vores sundhedsudvalg i Horsens kommune vil jeg havde fokus på det nære sundhedstilbud, og sikrer vores borger bliver mødt på tværs af kommunen og regionen.

Udrulning af den nye sundhedsreform .
Hvis jeg kommer i byrådet, vil jeg gerne være én af de to kommunalpolitiker som skal repræsentere vores kommune i det nye Sydøstjyllands Sundhedsråd under Region Midtjylland. Fra 2026 skal regionen og kommunen arbejde sammen om at implementere den nye sundhedsreform, der er besluttet af den nuværende regering med Venstre i spidsen. Det kræver et enormt fokus og indsigt på området, og med et budget på ca. 3 mia. kroner, er det også en stor arbejdsopgave som venter de nye politiker, nå man overdrage det til det nye Sydøstjyllands Sundhedsråd.

Borgeren skal mærke tryghed i kontakten med det nære sundhedstilbud, og det som ikke er svært, må gerne være nært for borgeren, og mest muligt sundhedspleje i hjemmet.

Det vil jeg gerne sidde med ved bordet

Forebyggelse gennem hele livet, af mennesker der hjælper mennesker”

I forbindelse med kommunens arbejde med forebyggelse, skal vi anerkende og prioriter de uformelle og formelle fællesskaber hos NGO organisationer, patientforeningerne, folkekirken og foreninger generelt.

  • Vi skal skabe fleksible puljer og partnerskaber, som giver økonomisk støtte til partnerskaber mellem civilsamfund og virksomheder, som skaber trivsel for børn og unge.
  • Gør det lettere at søge støtte til initiativer, der endnu ikke har evidens – men som bygger på erfaring, nærvær og relationer.
  • Tilbyd virksomheder og civilsamfund aktører mulighed for at få gratis rådgivning, temadage eller kurser i f.eks.:
    • unges mentale trivsel
    • håndtering af sårbare unge i job
    • konflikthåndtering og psykologisk tryghed

Er du socialt eller psykisk sårbar og ønsker at se nye muligheder i dit liv?

Din Indgang: Vejledning efter dine behov

Bedre psykiatri

Under udvikling, kommer snart…

Kommunes egne tilbud og

Skoleområdet:
Børn og unge som begynder at udvise tegn på dårlig trivsel, skal have hurtigere adgang til hjælp og vejledning, Derfor har regeringen også pålagt alle kommuner, at de skal have et let tilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel. Tilbuddet er til børn og unge mellem 5 og 17 år.

Læs mere om tilbuddet her: Let tilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.

Sundheds- og psykiatriområdet:
Er du socialt eller psykisk sårbar og ønsker at se nye muligheder i dit liv?

Din Indgang: Vejledning efter dine behov

Handicap og ældre

Handicap:

Det er vigtigt, at borger med handicap får den rette hjælp i tide, og at ressourcerne i højere grad bruges på borgerne fremfor administration og bureaukrati.

Det er vigtigt, vi er opmærksomme på vores sårbare borgere i kommunen. Alle har ret til et værdigt liv uanset, hvilket handicap eller diagnose man har.

Vi skal som kommune forsat have fokus på opgaven med fortsat hjemtagelse på botilbudsområdet. Det skal dog ikke for enhver pris være på bekostning af en forringelse af fagligheden på området.

  • Ingen skal opleve at blive stigmatiseret pga. diagnoser.
  • Flere skal inkluderes i vores samfund, hvor man kan bidrage med sine evner og kompetencer.
  • Tilgængelighed skal indtænkes, hver gang man renoverer eller bygger nyt.
  • Der skal være en bagatelgrænse for, hvornår der skal søges om hjælpemidler.

Opbakning til civilsamfundet

Venstre ser forsat et potentiale i udvikling af samarbejdet imellem det kommunale system og private aktører,  frivillige organisationer, NGO´er og øvrige ressourcer, som f.eks. sorggrupper og Horsens Provsti. Samarbejdet i Horsens Sundby er et godt eksempel på aktivering af frivillige, som vi gerne ser udviklet i hele Horsens Kommune.

I Venstre vil på muligheden for at give økonomisk støtte til samskabende partnerskaber mellem civilsamfund og virksomheder, som løser vigtige opgaver uden om det kommunale tilbud. Vi vil gøre det lettere at søge støtte til initiativer, der endnu ikke har evidens – men som bygger på erfaring, nærvær og relationer.

Horsens skal være kendt som et sted hvor der er tryghed og nærvær for ældre og handicappede

Sponsor af PARASPORT DANMARK 2023, 2024 og 2025

Sponsor af Dansk Handicap Forbund, – Ungdomskredsen nr. 3

Erhvervspolitik og økonomi

Som selvstændig erhvervsdrivende, vil jeg også have fokus på erhvervsudvikling, og hvor det skal nemt at drive virksomhed i Horsens.

For at sikre forsat vækst skal Horsens Kommune målrettet arbejde efter at komme i top-10 i DI´s erhvervsklimamåling.  Forbedringspotentialet er især ved øget brug af private leverandører, hurtigere kommunal sagsbehandling på byggetilladelser og fra jobcenteret, samt bedre dialog med virksomhederne.

Vi skal have et godt uddannelsesmiljø, som gavner vores lokale virksomheder. Jeg kunne tænke mig, at vi havde en erhvervsstrategi, som er mere ambitiøs om at tiltrække flere videnstunge virksomheder. Det kunne være virksomheder som efterspørger nogle af de studerende, som matcher de høje uddannelsestilbud vi har på VIA Unversity.

Iværksætterne bidrager til fornyelse og konkurrence. Horsens Kommune skal i alle faser fra folkeskolen, igennem samarbejde med ungdoms- og videregående uddannelser bidrage til en stærk iværksætterkultur.

Byudvikling og infrastruktur

Jeg er naturligt interesseret i byudvikling. I mit kvarter er en renovering af Bankagerskolen eksempelvis absolut tiltrængt, og noget jeg vil gøre mit til at skubbe til og realisere.

Jeg er også optaget af, at vi i byrådet får gentænkt og revideret de overordnede planer for infrastrukturen i Horsens by: Nye muligheder for de fremtidige, kollektive trafiksystemer skal integreres i den trafikale infrastruktur. Eksempelvis selvkørende busser, delebiler, el-cykler og løbehjul. Jeg vil også gøre mit til at fremme den “daglige motion” og sikre trafikal tryghed for kommunens cyklister. I byerne og ude på landet. Hvor det gi’r mening i forhold til borgernes sikkerhed og kommunens økonomi.

Helhedsplaner for bykvarterende i Horsens by

Alle større oplandsbyer har nu fået udarbejdet en helhedsplan for deres område, men for flere af dem er det gældende, at de har en del år på bagen, og i virkeligheden er blevet forældet i den rivende udvikling, som Horsens kommune har gennemgået. Administrationens primære fokus i de kommende seks til otte år, er at udvikle syv nye kvartersplaner for Horsens by, efter samme fremgangsmodel som i oplandet. Hvilket er helt naturligt, når succesen har været så stor i oplandet.

Lækre gårdmiljøer noget godt for mennesker. Se det gode eksempel med Arthur Andersen passagen

Lækker gårdmiljø i Horsens Bymidte

Bæredygtighed, klima, natur og grøn omstilling

Det er vitale begreber anno 2025 og i årene, der venter os alle. De 4 begreber er for mig at se komponenter i én og samme, fælles udfordring:

Hvis der skal ske noget godt for klimaet og naturen, bliver vi tvunget til at tænke i nye og flere cirkulære løsninger, hvor vi eksempelvis genbruger materialer og produkter mere end én gang. Gerne mange gange, hvor det er muligt. Hvem siger, at en reparation ikke længere kan betale sig? Sortering af affald batter noget, men fremstillingsprocessen fra genbrugsmateriale til nyt råmateriale har en ressourcemæssig høj pris, og den form for genbrug har ikke automatisk en grøn profil.

En stemme på mig er en stemme på bæredygtighed, hvor der er balance mellem nytteeffekt og økonomi. Jeg har iøvrigt den holdning, at den energi, der ikke skal produceres, er den mest ”grønne og rene energi”.

Du kan regne med, at jeg vil bruge min energi i Horsens Byråd på en ordentlig, konstruktiv og resultatsøgende måde.


Hvor er alt det som mangler?

Af naturlige årsager kan man ikke gøre hele Venstres valgprogram til en hjertesag. Få så har man jo ikke nogle hjertesager.

Men jeg forholder mig aktivt til hele vores valgprogram, for med en så stor kommune som Horsens er det vigtigt, at vi som det lokale folkeparti Venstre, har det bredde perspektiv for alle vores borger i kommunen.

Hvis du er interesseret, så kan du læse mere om vores samlede valgprogram og visioner