GĂ„ til primĂŠrt indhold
Main content begins here
12. november 2021 Af Lars Jensen i Dagtilbud · Debat · Familiepolitik · Sundhed

👀 Mere fokus pĂ„ bĂžrn og unge med et §17 stk. 4-udvalg

Hej, jeg hedder Lars Jensen og stiller op til det kommende kommunalvalg for Venstre

Min primÊr mÊrkesag er bÞrn og unges trivsel, sundhed og uddannelse. I den forbindelse har der de sidste dages tid, vÊret en del indslag bÄde pÄ DR og TV2 omkring en stor gruppe af unge mennesker uden job og uddannelse samt at vores folkeskole er presset pÄ rigtig mange parameter. Rigtige mange ting peger simpelthen i den forkerte retning.

âžĄïž Tusindvis af unge stĂ„r uden arbejde og uddannelse – kommuner ser magteslĂžse til (DR)
âžĄïž TV 2 satte et kamera op i en 6. klasse – ekspert rystet over resultatet (TV2)

Fokus pĂ„ vores bĂžrn og unge nu👀

Derfor bĂžr Horsens Kommune nedsĂŠtte et §17 stk. 4-udvalg der er et midlertidigt politisk udvalg, kun med fokus pĂ„ bĂžrn og unge. Vi skal have styr pĂ„, at vores bĂžrn og unge ikke falder ned mellem forskellige lovgivninger samt overgangen til voksent livet nĂ„r de unge fylder 18 Ă„r. Udvalget er midlertidigt, og det er byrĂ„det der bestemmer hvor lang tid det skal virke. Vi skal gĂžre det, fordi vi kan se, at tingene bliver ved med at udvikle sig i den forkerte.

Vi har en situation hvor toget er kĂžrt, og for mange desvĂŠrre stĂ„r tilbage pĂ„ perronen đŸŒč

Vi mĂ„ ikke spilde muligheden for, at fĂ„ mange sĂ„ muligt ”med pĂ„ toget igen”. Nogle skal have et lille skub for at komme i gang, mens der hos andre skal mere til, og vi har ogsĂ„ en gruppe af unge, hvor vi skal starte med mere massiv med hjĂŠlp. I Horsens Kommune skal vi turde investere i vores bĂžrn og unge, sĂ„ de fĂ„r et godt liv, samt uddannelse og et job.💙

Horsens Kommune er ramt hĂ„rdt pĂ„ sĂ„rbare đŸŒč

PÄ rigtig mange omrÄder er Horsens kommune udfordret med sÄrbare bÞrn og unge. Vi har for mange hjemlÞse unge, vi har alt for mange sofasurfere, vi ligger i bunden af statistikken for unge der tager en ungdomsuddannelse, ud fra de nyeste statistikker fra VIVE(Det nationale forsknings- og analysecenter for VelfÊrd) har vi en nettotilgang af unge som ikke er i uddannelse eller har et job, generelt er mange unge udfordret efter Corona epidemien, hvor flere er end normalt lider af angst. Head Space i Horsens er den afdeling i Danmark som at mest lave, hvor masser af bÞrn og unge mennesker kommer og fÄr rÄdgivning, vejledning og voksen af tale med.

Robusthed er en félles sag💙

Jeg ser gerne der sÊttes ind helt nede pÄ vuggestue- og bÞrnehave-niveau, hvis det skal lykkedes at skabe mere robuste bÞrn og voksne:

👉 Â»Jo flere voksne og bedre uddannede pĂŠdagoger og vejledere bĂžrn og unge mĂžder, desto bedre vil de vĂŠre til at mĂžde verden. Det stĂ„r dog i dyb kontrast til de massive besparelser, der har vĂŠret pĂ„ dagsinstitutionsomrĂ„det.«
👉 Derudover mener vi i Venstre, at vil skal have klassekvotienten sat ned til maks 24 elever i folkeskolen👍.
👉 Det giver mindre klasser, hvor lĂŠreren fĂ„r mere tid til den enkelte elev.
👉 Det skaber ogsĂ„ en stĂžrre tryghed for bĂžrnene, og derved opnĂ„r vi ogsĂ„, at de fĂ„r en bedre lĂŠringsproces.💙

Foréldre skal tage ansvar👏👏

Samtidig skal vi sikre at forÊldrene har hovedansvaret for barnets opdragelse. Det sidste her, er faktisk noget som stÄr i FNs bÞrnekonvention som Danmark har skrevet under pÄ.

SÅ HVIS JEG KOMMER I BYRÅDET, vil jeg forslĂ„ vi fĂ„r oprettet et §17 stk. 4 udvalg med fokus op bĂžrn og unge, og sĂŠtter mig gerne i spidsen for dette udvalg som formand.💙

Fakta

BĂžrn og unges sundhed og trivsel?

HjemlĂžse i Horsens Kommune

Hvis du synes, at det jeg har sagt lyder fornuftigt, sĂ„ sĂŠt ❌ ved Lars Jensen, som gerne stĂ„r i spidsen for, at vĂŠre den uofficielle borgmester for bĂžrn og unge i Horsens Kommune.
#robusthed #bedretrivsel #fokuspÄbÞrn #bÞrniÞjenhÞjde #KV21

LÊs ogsÄ

6. november 2025
Af Lars Jensen
i Debat · Skole
Nyt lovforslag skal give skolerne flere vĂŠrktĂžjer til at skabe ro og orden i klassevĂŠrelset
Vi skal passe bedre pĂ„ de almene fĂŠllesskaber – og pĂ„ dem, der bĂŠrer dem…
28. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Debat · Erhverv/byudvikling
Horsens fÄr national industripark
Foto: Horsens Kommune Horsens fĂ„r national industripark, der skal styrke moderne produktion i Danmark og…
28. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Sundhed
Sund hverdag – med cyklen som din bedste ven
Vi slider pĂ„ hjertet, nĂ„r vi vĂŠlger bilen – og vi styrker det, nĂ„r vi…
16. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Debat · Skole
SKOLERNES EVNE TIL AT LØFTE ELEVERNE FAGLIGT
ER DER SAMMENHÆNG MELLEM SKOLERNES EVNE TIL AT LØFTE ELEVERNE FAGLIGT OG DERES TRIVSEL? CEPOS…
6. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Dagtilbud · Familiepolitik · Forslag
Opbakning til forĂŠldreskabet i arbejdet med “Deltagelsesmuligheder for alle bĂžrn”
I Venstre bakker vi op om handlingsplanen Deltagelsesmuligheder for alle bĂžrn. I Venstre foreslĂ„r vi…
3. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Forebyggelse · Sundhed
BÞr Horsens Kommune ikke gÄ forrest imod stroke?
Hvert Ă„r bliver omkring 240 borgere i Horsens Kommune ramt af stroke – og en…
3. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Forslag
Forslag til SFP-udvalget til forebyggelse af stroke
Horsens Kommune som foregangskommune i forebyggelse af stroke med et frivilligt screeningstilbud til medarbejdere Baggrund:…
2. oktober 2025
Af Lars Jensen
i Familiepolitik · Forebyggelse · Sundhed
UDRULNING AF DEN NYE SUNDHEDS-REFORM
Som medlem af vores sundhedsudvalg i Horsens kommune vil jeg havde fokus pĂ„ det nĂŠre…